-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:3481 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

جاذبه دلها تا چه حدّي است؟

دل مجذوب است، نه جاذب; لذا به چيزهايي كه دل را جذب ميكند دلربا ميگويند. به طور كلي دل، مجذوب زيباييها و كمالات است، و هر مقدار زيبايي و كمالات موجودي بيشتر باشد دلرباتر خواهد بود; به همين جهت خداوند سبحان كه كمال وزيبايي مطلق است، بيشترين و بالاترين دلربايي را دارد; البته براي كساني كه او را بشناسند و به صفات كماليه او معرفت داشته باشند، قرآن كريم ميفرمايد: وَ الَّذِينَ ءَامَنُوَّاْ أَشَدُّ حُبًّا لِّلَّه;(بقره،165) آنها كه ايمان دارند، عشقشان به خدا شديدتر است.

دلها مجذوب نيكي و احسانند: وَ لاَتَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لاَالسَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَن...;(فصلت،34) هرگز نيكي و بدي يكسان نيست، بدي را با نيكي دفع كن، ناگاه (خواهي ديد) همان كسي كه ميان تو و او دشمني است، گويي دوستي گرمي و صميمي است!

دلها مجذوب محبت، مهرباني و خوش اخلاقي است; قرآن كريم خطاب به پيامبر ميفرمايد: وَ إِنَّكَ لَعَلَيَ خُلُقٍ عَظِيمٍ ;(قلم،4) تو اخلاق عظيم و برجستهاي داري! و در جاي ديگر ميفرمايد: وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَ نفَضُّواْ مِنْ حَوْلِك;(آل عمران،159) و اگر خشن و سنگدل بودي، از اطراف تو پراكنده ميشدند و كسي مجذوب تو واقع نميشد.

دلها مجذوب حقند; چنان كه حضرت عليميفرمايد: هر كس به حق عمل نمايد: ]دل[ مردم جذب او ميشود.( غررالحكم ودررالكلم، آمدي، ص 69، انتشارات دفتر تبليغات اسلامي / ر.ك: المحبة في الكتاب و السنة، محمد الريشهري، ص 72 ـ 86، دارالحديث / جاذبه و دافعة علي، شهيد مطهري، انتشارات صدرا. )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.